Svedsko 2007 – dil treti, za polarnim kruhem

Treti cast vypraveni o ceste Svedskem az na Nordkapp a Finskem zpatky – tentokrat prekrocime polarni kruh, potkame soby a kremenace.

29.7. 11:30 Kousek od mestecka Hammarstrand odbocujeme u cedule “Döda fallet”. Vubec netusime o co jde, ale podle cedule to “bude neco zajimavyho”. U kavarnicky si cteme popis co se tu stalo: kdysi davno ledovec zahradil ricce Indalsälven cestu tim, ze koryto zahrnul sterkem, a ricka si nasla jine reciste kousek severneji. Vzniklo tak jezero Ragunda a na jeho konci uzasne vodopady, ktere bohuzel vadili v plaveni dreva. Na zacatku 18. stoleti se to chytri Svedove snazili vyresit, nekteri marne, az prisel Magnus Huss s planem pouzit maly potucek k tomu aby odplavil cast sterku ve starem koryte. Nove koryto melo byt dostatecne velke na plaveni dreva. Uz to skoro bylo hotove, ale v noci z 6. na 7. cervna 1796 voda protrhla zbytek sterkoveho nanosu a behem 4 hodin se vypustilo cele jezero. Voda se po mnoha staletich vratila do puvodniho koryta a vodopady onemnely – staly se z nich “mrtve vodopady”, svedsky “Döda fallet”. Pri nestesti nebyl kupodivu nikdo utopen, jen par nestastniku pry zemrelo pod naslednymi sesuvy pudy. Par mlynu a hamru to odneslo, ale vzniklo plno novych urodnych poli (traduje se ze po one “nehode” mistni lide sbirali ryby na polich).

Dnes je tu navstevnicke centrum a dreveny chodnicek ktery vede celym puvodnim vodopadem. Jsou zde krasne videt velke balvany ktere drzi na 3 malych kamenech, ale hlavne “hrnce”, vymlete diry v kamenech.

29.7. 14:15 Prejizdime pres vysoky most (tzv. Högakusten Bron) na Vysoke pobrezi (“Höga Kusta”) – cast pobrezi zapsane do svetoveho dedictli UNESCO. Na konci mostu je navstevnicke centrum s kavarnou a hotelem (v kavarne si davame obed).

29.7. 15:05 Odjizdime si prohlidnout ono vyhlasene pobrezi. Snazime se dojet co nejdal k mori, koncime v male rybarske vesnicce a fotime rybarske domky, vic toho z pobrezi stejne nevidime.

Dale pokracujeme po pobrezni “Botnicke” silnici E4 na sever.

29.7. 16:45 Tankujeme 36.27l v örnsköldsvik (9.99 SEK/l), celkem najeto 2373 km.

29.7. 17:50 Odbocujeme z E4 smerem na Trehörningsjö, kde mame vyhlidnuty camp. Silnici zrovna opravuji, a berou to celkem z gruntu – po ujeti 15 km krokem po naprosto znicene silnici se otacime a vracime zpet. Zrejme opravu silnice vzali opravdu zgruntu a celou delku az buhvi kam. Volime jiny camp. (Po tomto “vyletu” ze neco stalo s pravou zadni penu, zacala pomalu uchazet a musel jsem ji denne kontrolovat a dofukovat, coz nepotesilo na tak dlouhe ceste).

29.7. 19:20 ubytovavame se v Lufta camping v Ånäset (AC15), 110 SEK. Rozmenujeme si penize na drobaky a do noci pereme a susime, protoze uz hrozilo ze nebudu ponozky, tricka a spodni pradlo.

30.7. 10:00 vyrazime dal na sever po E4

30.7. 11:30 ve mestecku Skalfteå nakupujeme v obchode COOP. Overujeme u prodavacky zda chleb ktery jsme si vybrali neni “moc sladky” (po predlonske zkusenosti), prodavacka se tvari ze nechape, ale pak nas ujistuje (plynulou anglictinou) ze tento chleb nam urcite bude hodne chutnat a ze sladky neni. Nakupujeme taky par jogurtu, syr a hlavne jabka. Martina prinesla i par plechovek ovocneho cideru, tak je bereme na ochutnani. Po zaplaceni musime chvili cekat u vchodu, prihnala se silna prehanka, ale behem 10-ti minut je po desti. Odjizdime do centra mesta najit smenarnu nebo banku. V obou bankach je dlouha fronta, takze volime infocentrum, kde se dozvidame ze “tak to v bankach ve Svedsku chodi” (zavira se ve 3 odpoledne!) a ze smenarna ve meste neni. No nic, vymenime jinde.

30.7. 14:00 Vjizdime do mesta Luleå, vime ze v centru by mela byt smenarna FOREX. Parkujeme skoro v centru v “Parkhuset” a jdeme najit smenarnu. Na pesi zone jsme ji nenasli, jdeme podle ceduli na infocentrum, kde nam nastesti poradili (bylo to k na pesi zone kousek dal nez jsme dosli). Vyuzivame internetu zadarmo a komunikujeme s domovem.

30.7. 14:30 menime ve smenarne FOREX 100 EUR na SEK a 130 EUR na NOK (Norske koruny).

30.7. 15:20 fotime “kostelni vesnici” Gammel stad.

“Kostelni vesnice” je takova Svedska historicka specialita – drive bylo severni Svedsko velmi ridce osidlene, takze nebylo mozno mit kostely v blizkosti vsech. Resilo se to tak ze na nedeli vyrazeli mistni do kostela uz v sobotu, kousek od kostela meli maly domecek, kde prespali, a po msi a trzich v okoli kostela se v nedeli zase odebrali domu. Svedum tohle docela zustalo dodnes, teda hlavne ty cervene chaticky a cestovani (v kazdem campu jsou k pronajmuti chaticky, pronajimani mist pro stany a karavany je jen tak “navic”)

30.7. 17:30 Tankujeme 26.92 l v Töre (10.80 SEK/l), ujeto celkem 2829 km. Nasledne svacime na odpocivadle kousek od benzinky. Po svacine odbocujeme ze silnice E4 a vyrazime smer polarni kruh, laponsko a Kiruna.

30.7. 18:27 Prekroceni polarniho kruhu nedaleko Naisheden. Fotime se s ceduli a autem, fotime “ukazatel kilometru” do evropskych mest a mist (napr. Viden 3000 km, Nordkapp 800 km, severni pol 2627 km).

V “obcerstveni u parkoviste” si kupujeme pohled a z parkoviste nasledne posilame sms o dobiti polarnich krajin.

30.7. 20:00 po prehance se mirne zatahlo, a my potkavame prvni soby. Setkani s prvnim nebylo zrovna “radostne”, diky vode na sklech, zatazene obloze a tmavemu zbarveni soba jsem si zvirete na silnici vsimnul az na posledni chvili a musel jsem hodne brzdit. Podobnym zpusobem jsme potkali jeste dalsi 2 – asi je dest nejak vylakal na silnici.

30.7. 20:06 stavim Martine na odskoceni si, ale ona se rychle vraci pro fotak a foti kremenace, ktere nasla v krovicku.

Kdyz pak jedeme dal, zjistujeme ze kremenacu tu roste opravdu hodne, primo v prikopu u silnice, a jsou videt i za jizdy z auta. Ani je nesbirame, a Martina chudak je z toho trosku smutna, nejradsi by je vsechny sebrala.

30.7. 20:20 Ubytovavame se v Gällivare camping (BD05) – 130 SEK. Zatimco stavim stan, Martina nachazi houby hned kousek od stanu a hned je pripravuje ze je da do vecere (a byly dobry!). Zjistujeme, ze chleba co jsme si koupili je zase sladky (ne moc, ale je!) – zatraceny Svedove!

Tags: , ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.